16 Oct
16Oct

Nebojte, správně bych měl napsat spíše "zmatěná" nebo "zmatovaná" hodina. Neboť název článku neodkazuje na zmatky při hodině (které možná také byly, ale ne více než obvykle), ale na šach mat. Tedy cíl každé šachové partie, o kterém to dnes celé bylo.

Ano, po pohybu figur, napadání, krytí a šachování jsme dnes probírali mat. A hned jsme si ho vyzkoušeli. Nejprve na šachové tabuli, kde měly děti za úkol vytvořit matovou pozici pomocí dostupných figur. Děti o tuto aktivitu projevily až nevídaný zájem, takový Dan s Jirkou se hlásili tak moc, že je podle mě bude ruka bolet aspoň dva dny.

Ti váhající se přidali poté, co se ukázalo, že každý úspěšný žák dostane bonbon. No a nakonec si ho zasloužil každý, byť některým jsem musel trochu poradit buď já, nebo ostatní šachisti.

A nebojte, nebudu děti rozmazlovat bonbóny na každé lekci :) Dnes to bylo mimořádné. Budu se snažit, aby hlavní odměnou byly nabyté znalosti. Mno, uvidíme, jak se na to děti budou tvářit (trochu tuším :) )

Po teorii u tabule jsme se vrhli přímo do hry a musím uznat, že mi děti dělaly radost. Vojta, Jirka, Dan, ale i dnešní nováčci Adam s Křišťanem hráli velmi hezké partie, ve kterých byly vidět dobré myšlenky a plánování. Ještě samozřejmě je co zlepšovat, ale je vidět, že až si kluci osvojí nějaké triky a taktiky, budou z nich velmi dobří šachisté.

A co holky? Ty se rozhodně nenechaly zahanbit. Adélka a Leontýnka hrály skvěle, moc se mi líbilo, jak o hře přemýšlely. Radit jsem jim musel jen minimálně a spíše se jednalo o pokročilejší věci. Leontýnce se dokonce podařilo dát mat (s mojí minimální pomocí), Adélka sice prohrála, ale to jen proto, že měla silnou soupeřku (vzal jsem si na pomoc dceru Emičku, která se šachům věnuje už několik let a má i pár úspěchů z turnajů žákovské ligy. I ta ale uznalo, že Adélka hrála moc hezky a že byla dobrým soupeřem).

Terku a Niky pak chválím za obrovský zápal do hry. Byť jsme ještě občas bojovaly s tím, jak se která figura pohybuje a třeba jak bere pěšec, bylo na holkách vidět, že je hra baví a to je hlavní. Zbytek se hravě doučíme!

Celkově tedy opět povedená lekce, která nám utekla až podezřele rychle. Už se těším na další. 

Ještě chvíli zůstaneme u matu, ukážeme si některé typické matové obrazce, řekneme si, co je to pat ... a pokud to stihneme, koukneme se, co je to věžový válec!

Tak příště na shledanou


Komentáře
* E-mail nebude na webu zveřejněn.