09 Oct
09Oct

Na druhou hodinu přišla většina dětí z první lekce (pár se bohužel omluvilo, že kroužek nebudou stíhat, nebo že to zkusí raději až za rok). Zároveň jsme ale získali dvě nové tváře - Jirku a Adélku! Zapadli do party myslím skvěle, Adélka už od začátku překypovala nadšením a neustále se hlásila, Jirka pak zase věděl odpověď na každou otázku... 

Celkově byly děti moc fajn, zapojovaly se, diskutovaly, ptaly se . Tak to má být. Bavila mne Terka, která téměř vždy šla proti proudu a pokud se jednalo o otázku typu ANO/NE a většina třídy byla pro ANO, byl jsem si jistý, že Terka dá NE. Ale bavilo mne s ní o tom pak diskutovat a společně dojít ke správné odpovědi. I to se cení.

Dan klasicky exceloval v početních úlohách (např. na kolik polí může táhnout jezdec) a i při samotné hře bylo vidět zlepšení od minula, mnohem lépe si kryl figury a nebyl to takový masakr, jako když se na něj minule vrhnul Vojta.

Když už jsem u Vojty, ten tentokrát aplikoval svoji taktiku "vybuším všechny soupeřovy figury a pak někde najdu mat" na Jirku. K Jirkově cti je třeba dodat, že bojoval až do konce a Vojtovu matu dlouho odolával.

Niky se také velmi zlepšila, prý doma trénovala a bylo to vidět. Zatímco minule se ještě prala s jezdcovým pohybem do L, dnes ho již na drobné chybky ovládla skvěle.

Co bylo dnes na programu lekce? Nejprve jsme si zopakovali pohyb všech figur a zahráli si hru Farmář a prasátka. Prasátka představovalo 8 bílých pěšců, jejich úkolem bylo dostat se na poslední řadu. V tom jim bránil nejprve samotný farmář (král), pak dostal pomocníka psa (jezdec) a nakonec i mladého pohyblivého asistenta (střelec).

Děti si tak vyzkoušely jednak pohyb samotnými figurami, užily si braní, poučily se, že král nesmí vstoupit do šachu (prasátka jsou nebezpečná "šikmo", ale zepředu nebo zezadu se k nim přiblížit může). Vyzkoušely si vlastně hned několik šachových principů (uvolněný pěšec, pěšcové řetězce) a třeba, že proti černopolnému střelci jsou na bílých polích v bezpečí. Tyto koncepty jsme samozřejmě ještě nijak do hloubky neprobírali, ale je dobré se s nimi seznamovat průběžně a tak nějak intuitivně.

Nakonec jsme si vysvětlili principy napadání a krytí, ale protože na dětech už byla znát únava (přece jen probírané látky je hodně), mohly si konečně i zahrát. Niky s Terkou se u toho sice více hádaly, než hrály, ale to se časem určitě také poddá :)

No a během hodiny děti poměrně pobavilo, když jsme si povídali o tom, jak se některé figury nazývají v jiných zemích. Zejména to, že v Polsku neříkají dámě dáma, ani královna jako v anglicky mluvících zemích, ale ... hejtman!

No a na to, co jsem původně měl v plánu, tedy principy šachu a matu, jsme se skoro nedostali. Měli jsme toho i tak dost. Budeme se tomu věnovat příští lekci. 

Komentáře
* E-mail nebude na webu zveřejněn.